جستجو کردن
Close this search box.
اشتراک گذاری

شارژ گاز کولر گازی

کولرگازی ها و اسپلیت ها برای خنک کردن فضا از گازهای فریونی مانند R22-R410A-R407A استفاده می کنند. کاهش این گاز یا تمام شدن آن تمامی سیکل تبرید را مختل کرده و روند کاری کولر را با مشکلات جدی مواجه می کند. در این صورت باید گاز دستگاه شارژ شود تا مشکلات چرخه خنک سازی هم برطرف گردند. در این مقاله، نکات کاربردی را در مورد شارژ گاز کولر گازی، روش ها و مراحل انجام این کار به شما ارائه می دهیم. 

شارژ کردن کولر گازی کاری تخصصی است و با دستگاه ها و متریال خاصی انجام می شود. این کار باید توسط تکنسین های مجرب انجام شود تا کولر به درستی شارژ شده و آسیب نبیند. کارشناسان نمایندگی تعمیرات کولر گازی در خدمت شما هستند تا کولر گازی تان را به شکل صحیح و با استفاده از بهترین مواد شارژ کنند.

شارژ گاز کولر گازی

مراحل شارژ گاز کولر گازی

مراحل شارژ گاز کولر گازی و اسپلیت به ترتیب زیر است:

  1. خاموش کردن کولر
  2. وصل کردن شیلنگ گیج مانیفولد به پمپ های فشار کولر
  3. روشن کردن کولرگازی
  4. چک کردن دما پس از گذشت 15 دقیقه از روشن بودن کولر
  5. انتخاب روش و دستگاه شارژ گاز کولر
  6. چک کردن نشتی احتمالی کولر گازی
  7. وصل کردن شیلنگ شارژ گاز یا منبع تغذیه به کپسول گاز با رعایت استاندارد های لازم
  8. اضافه کردن گاز مبرد به مخزن کولرگازی
  9. تست کولر گازی و اطمینان از عملکرد بی نقص آن

قیمت شارژ گاز کولر گازی

هزینه شارژ گاز کولر گازی، بستگی به دلیل انجام این کار دارد. اگر دستگاه نشتی داشته باشد و گاز به این دلیل تمام شده باشد، اول باید محل نشتی را پیدا و آن را برطرف کرد. اگر نیاز به تمیز کردن فیلترها باشد، هزینه انجام این کار هم به قیمت شارژ گاز کولر گازی اضافه می شود. البته نوع، کیفیت و میزان گاز مصرفی هم بر قیمت و هزینه نهایی شارژ گاز تاثیر می گذارد. حجم گاز مورد نیاز با توجه به ظرفیت کولر تعیین می شود. در مجموع می توان گفت که قیمت شارژ گاز کولر گازی ثابت نیست و بسته به مدل و ظرفیت دستگاه و نیز مقدار کاری که انجام می شود، متغیر می باشد.

میزان شارژ گاز کولر گازی

میزان گازی که به دستگاه تزریق می شود، بر عملکرد کولر تاثیرگذار است. اگر حجم گاز کمتر از حد مجاز باشد، عملیات خنکسازی به درستی انجام نمی شود و گاز اضافه هم مشکلاتی را ایجاد می کند. برای بدست آوردن میزان شارژ گاز کولر گازی، از پلاک فنی دستگاه کمک بگیرید. روی بدنه کندانسور یک پلاک فنی وجود دارد که مقدار شارژ گاز را بر حسب وزن gr در آن ذکر شده است. معمولا به ازای هر 12000 btu،750 گرم گاز در نظر گرفته می شود.

انواع روش های شارژ گاز کولر گازی

امروزه شارژ گاز کولر گازی که توسط تکنسین های حرفه ای انجام می شود، معمولا بصورت وزنی و به کمک ترازو انجام می گیرد. اما روشهای دیگری هم برای انجام این کار وجود دارد که در ادامه متداول ترین آنها را معرفی می کنیم.

 شارژ گاز وزنی با ترازو

بهترین و اصولی ترین روش شارژ گاز کولر گازی، شارژ گاز وزنی است. در این روش، مقدار گاز مورد نیاز با استفاده از ترازوهای مخصوصی وزن شده و سپس عملیات شارژ گاز انجام می شود.

شارژ گاز آمپری

برخی از تکنسین های از گاز آمپری برای شارژ گاز کولر گازی استفاده می کنند. این روش بر اساس میزان آمپری که با اتصال آمپرمتر به کولر بدست می آید، عمل می کند. یعنی فرایند شارژ گاز به تناسب عددی که آمپرمتر نشان می دهد عمل می کند.

شارژ گاز به وسیله گیج مانیفولد و جدول دمایی

برای شارژ گاز کولر گازی به وسیله گیج مانیفولد، تکنسین دمای هوای اطراف پنل داخلی و نیز دمای هوای اطراف پنل خارجی را محاسبه می کند. سپس با استفاده از جدولی که توسط تولیدکنندگان گاز مبرد تهیه می شود، میزان فشار گاز مبرد برای دو دما به دست می آید. در نهایت با اتصال گیج مانیفولد که برای سنجش فشار به کار می رود، شارژ گاز کولر گازی تا رسیدن به فشار مورد نظر انجام می شود.

روش های شارژ کولر گازی

انواع حالت های شارژ گاز کولر گازی

چه زمانی شارژ گاز کولر گازی ضروری است؟ به طور کلی سه حالت برای شارژ کولر وجود دارد. اولین حالت، مربوط به زمانی است که کولر به تازگی نصب شده و برای اولین بار مورد استفاده قرار می گیرد. در حالت دوم، کولر کاملا فاقد گاز بوده و گاز فریون به پایان رسیده است. گاهی هم ممکن است کولر نیاز به گاز اضافه داشته باشد. مثلا گاز به دلیل استفاده زیاد از کولر، زودتر از موعد خاموش شده باشد. در این صورت هم نیاز به شارژ کولر گازی و تزریق حجم اضافه گاز فریون می باشد. شارژ گاز در هریک از این حالتها به شکل های مختلفی انجام شده و نکات خاصی دارد. البته مراحل کلی کار یکسان است، اما حجم گاز و برخی جزئیات دیگر متفاوت هستند. بهتر است برای جلوگیری از بروز هرگونه خطا، شارژ گاز کولر گازی در هریک از حالتهای ذکر شده را به تکنسین های مجرب محول کنید.

مرکز تعمیرات کولر گازی

تعمیر کولر گازی فرایندی پیوسته و مشخص است که با هدف برطرف شدن مشکلات این محصول انجام می شود. فشار و حجم کاری که کولر های گازی تحمل می کنند در کنار عوامل محیطی همچون آلودگی و … ، آنها را مستعد آسیب پذیری هایی کرده که نیاز به بررسی و تعمیر تخصصی دارند. اگر با مشکلاتی مثل گرم شدن باد دستگاه، کاهش سرما، خنک نکردن محیط، صداهای ناهنجار از پنل داخلی یا خارجی، نشتی آب و گاز و روشن نشدن و مواردی از این دست در کولر گازی خود مواجه شدید باید در اولین فرصت با یک تعمیرکار مجرب کولر گازی تماس بگیرید. اگرچه هریک از این معایب تاثیرات بسیاری بر کارکرد کلی کولر و عمر کاری آن می گذارند، اما با عیب یابی و تشخیص درست، می توان کلیه مشکلات ذکر شده را برطرف کرده و از تشدید آن ها ممانعت به عمل آورد. نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی برای ترمیم مدل های مختلف این دستگاه از برندهای مختلف، در خدمت شما عزیزان است.

5/5 (1 امتیاز)
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.