جستجو کردن
Close this search box.
اشتراک گذاری

نحوه کار سیستم کولر گازی

کولر گازی چگونه کار می کند؟ چه قطعاتی در این دستگاه تعبیه شده اند و هر یک چه نوع عملکردی دارند؟ همانطور که می دانید، کولر گازی نوعی سیستم تهویه مطبوع است که با استفاده از گاز مخصوصی به نام فریون، محیط را خنک می کند. این دستگاه در ظرفیت ها و مدل های مختلف تولید شده و هریک از مدل های آن، برای محیط های خاصی مناسب است. به عنوان مثال کولرهای ایستاده ظرفیت بالاتری داشته و توانایی خنک سازی مکان هایی همچون سوله ها یا مراکز خرید را دارند. کولرهای پرتابل هم به دلیل ظرفیت پایین، برای استفاده در محیط هایی مثل مغازه یا اتاق های کوچک مناسب هستند. البته برخی از کولر گازی ها قابلیت گرمایش هم دارند و می توان از آنها برای گرم کردن محیط استفاده کرد. در ادامه این مقاله، نحوه کار سیستم کولر گازی را مورد بررسی قرار می دهیم. ما ضمن معرفی قطعات این دستگاه، شما را با عملکرد هر قطعه و روند کاری کولر آشنا می کنیم.

نحوه کار سیستم کولر گازی

نحوه کار سیستم کولر گازی در حالت سرمایش

عملکرد اصلی کولر گازی، خنک کردن محیط است و این کار با استفاده از گاز مبرد انجام می شود. در واقع نحوه کار کولر گازی در حالت سرمایش به این ترتیب است که گاز مبرد در درون کمپرسور جمع می شود و با فشار، به طرف کندانسور می رود. گاز در کندانسور گرمای خود را از دست داده و به مایع تبدیل می شود. در مرحله بعدی مایع خارج از کندانسور توسط لوله مویی یا شیر انبساط رد شده و ضمن افت فشار، حالت دو فازی مایع و گاز می گیرد. سپس این مایع به سمت ورودی اواپراتور هدایت و تحت تأثیر دمای محیط، تبخیر می شود. ھوای موجود در اتاق با چرخش پروانه فن داخلی یا ھمان فن ایندور، از یک سمت یونیت درونی وارد شده و پس از سرد شدن در لوله های اواپراتور، از سمت دیگر به محیط هدایت می شود. این چرخه مدام تکرار می شود و به این ترتیب، محیط خنک می شود.

نحوه عملکرد کولر گازی در حالت گرمایش

نحوه کار سیستم کولر گازی در حالت گرمایش کمی متفاوت است. کولرهایی که قابلیت گرم کردن محیط را دارند، به قطعه ای به نام شیر برقی یا شیر چهار طرفه مجهز هستند که سیکل دستگاه را تغییر می دهد. گاز مبرد گرم شده در کمپرسور، مستقیما به سمت اواپراتور هدایت شده و در آنجا گرمای خود را از دست می دهد. به این ترتیب لوله های اواپراتور و پس از آن ها، محیط گرم می شوند.

اجزاء کولر گازی

برای درک بهتر نحوه کار سیستم کولر گازی، بهتر است با اجزاء تشکیل دهنده این دستگاه و چگونگی عملکرد هریک از آنها آشنا شوید. کولر گازی ( به جز مدل پرتابل) از دو بخش داخلی و خارجی تشکیل شده که هریک دارای قطعات مختلفی هستند. همکاری و هماهنگی بین این پنل ها و اجزاء آنها باعث کار کردن کولر و خنک یا گرم شدن محیط می شود. 

برخی مشکلات مانند صدای غیرعادی کولر گازی، ممکن است به دلیل ایراد در قطعات مختلفی رخ دهد. به همین دلیل خوب است قطعات کولر گازی را بشناسیم و بدانیم که هر کدام چه کاری انجام می دهند تا در زمان نیاز بتوانیم ایراد را سریع تر پیدا کنیم. در ادامه، هریک از بخش های بیرونی و داخلی کولر گازی را بیشتر معرفی می کنیم:

اجزای پنل خارجی کولر گازی

کمپرسور کولر گازی

کمپرسور به عنوان یکی از مهم ترین قطعات کولر گازی، نوعی دستگاه مکانیکی است که گاز کم فشار را به داخل کشیده و ضمن متراکم کردن و افزایش فشار، آن را به سمت کندانسور هدایت می کند. اندازه کمپرسور بسته به میزان تهویه هوای مورد نظر، متفاوت است. این قطعه مدل های مختلفی دارد که نوع روتاری، مصرف برق کمتری در مقایسه با دیگر انواع دارد. در مطالب مربوط به تعمیر کمپرسور کولر گازی، در مورد تاثیر خرابی این قطعه بر روند کاری کولر توضیحات بیشتری را ارائه داده ایم.

نمایندگی کولر گازی

کندانسور کولر گازی

یکی دیگر از قطعاتی که در نحوه کار سیستم کولر گازی تاثیرگذار است، کندانسور است. این قطعه، گاز بخار شده را از کمپرسور دریافت و آن را به مایع تبدیل می کند.

فن کولر گازی

فن کولر گازی در یونیت بیرونی این دستگاه قرار گرفته و دارای سه یا چهار پره است که توسط یک موتور حرکت می کنند. این فن در جلوی کمپرسور و سیم پیچ کندانسور نصب شده و گرمای تولید شده در کمپرسور را انتقال می دهد تا سیم پیچ ها ذوب نشوند. با چرخش پره های فن، هوای اطراف از فضای باز جذب و توسط پره های آلومینیومی، به کمپرسور و کندانسور منتقل می شود. به این ترتیب این قطعات خنک می شوند و گردش هوا بدون مانع ادامه پیدا می کند.

اجزای پنل داخلی کولر گازی

فن خنک کننده کولر گازی

کولر گازی ها یک فن خنک کننده هم در یونیت داخلی دارند که وظیفه مکش هوای اتاق را بر عهده دارد. این قطعه به این ترتیب در نحوه کار سیستم کولر گازی تاثیر می گذارد که هوای گرم و آلوده اتاق را جذب و هوای خنک و تمیز را فراهم می کند. فن خنک کننده هم دارای یک موتور کوچک چند سرعته است که سرعت متغیر دارد. در واقع وقتی دمای کولر را با ریموت تنظیم می کنیم، سرعت فن تغییر کرده و باعث افزایش یا کاهش دما می شود.

اواپراتور کولر گازی

اواپراتور با عنوان سیم پیچ خنک کننده هم شناخته می شود و از تعدادی لوله مسی حلقوی ساخته شده است. برای افزایش قدرت کار این قطعه، لوله ها با پوشش های آلومینیومی پوشانده شده اند. سیستم کاری کولر گازی در اواپراتور به این صورت است که مبرد از لوله در دمای بسیار پایین و فشار بسیار کم وارد این قطعه می شود. سپس فن، هوای گرم اتاق را جذب می کند تا هوا از روی اواپراتور عبور کرده و در نهایت، محیط خنک شود.

فیلتر هوای کولر گازی

فیلتر هوا هم یکی از قطعات مهمی است که تاثیر بسیار زیادی در نحوه کار سیستم کولر گازی دارد. فیلترها در پنل داخلی کولر گازی نصب شده اند و ضمن جذب ذرات خاک از هوای اتاق، به تهویه هرچه بهتر محیط کمک می کنند. فیلتر هوای کولر گازی دقیقا قبل از اواپراتور نصب شده و پس از مکش هوا توسط فن، هوا را تصفیه و به اواپراتور منتقل می کند.

تعمیر کولر گازی

لوله تخلیه کولر گازی

دمای لوله اواپراتور، بسیار کمتر از دمای محیط است و به دلیل متراکم شدن بخار آب موجود در هوا، قطرات شبنم مانندی روی سطح اواپراتور تشکیل می شود. این قطرات آب از اواپراتور خارج شده و در یک فضای کوچک درون پنل داخلی جمع می‌شوند. لوله تخلیه برای خارج کردن این آب از کولر طراحی شده است. اگر لوله ها مسدود شده و یا پیچ و خمی در آن ها ایجاد شود، آب تخلیه نشده و کار سیستم کولر گازی مختل می گردد. این مساله یکی از دلایل رایج آبریزی کولر گازی هم محسوب می شود.

نمایندگی تعمیرات کولر گازی پیشتاز در مشتری مداری

نمایندگی تعمیرات کولر گازی، فضایی تخصصی است که تکنسین های ماهر تعمیرات کولرگازی در آن مشغول به کار هستند. تعمیر کولر در این مرکز با استفاده از ابزار و تجهیزات بسیار پیشرفته انجام می شود. تعمیرکاران فعال در این مرکز، شناخت کاملی نسبت به قطعات کولر گازی و نحوه عملکرد آن ها داشته و می توانند مشکلات این دستگاه را به راحتی برطرف نمایند.

 لازم به ذکر است که در جهت تامین رفاه کاربران محترم، امکان تعمیر و سرویس کولر گازی در محل نیز در نمایندگی تعمیرات کولر گازی فراهم شده است. به این ترتیب شما عزیزان برای سرویس، تعمیر و شارژ کولر گازی خود از هر برندی، با تحمل کمترین زحمات، با کیفیت ترین سرویس ها را دریافت خواهید نمود. ضمن تماس با این نمایندگی، می توانید از خدمات مربوطه در بالاترین سطح کیفی و تخصصی برخوردار شوید.

5/5 (1 امتیاز)
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.