جستجو کردن
Close this search box.
اشتراک گذاری

چرا کولر گازی باد گرم می زند؟

باد گرم کولر گازی در میان مشکلات و ایرادهای ریز و درشت این دستگاه، جزء شایع ترین ایرادهاست. در این حالت، کولر قادر به خنک سازی محیط نبوده و دقیقا برعکس عمل می کند؛ یعنی به جای هوای خنک، باد گرم را در محیط انتشار می دهد. در شرایطی که درجه حرارت هوا بالاست، بروز این اتفاق نیز مزید بر علت شده و شرایط بسیار سختی را برای کاربران ایجاد می کند. بنابراین لازم است که در اسرع وقت، منشأ این ایراد را تشخیص داده و اقدام به برطرف کردن آن نمایید. دلایل متعددی برای باد گرم کولر گازی و اسپلیت وجود دارد که در ادامه آنها را مورد بررسی قرار می دهیم. اگر شما هم با این مشکل مواجه شده اید، پیشنهاد می دهیم برای آشنایی با دلایل و راه حل های آن، ادامه مطلب را دنبال کنید.

چرا کولر گازی باد گرم می زند؟

بررسی 7 دلیل باد گرم کولر گازی

وقتی کولر گازی باد گرم می زند، معمولا تکنسین ها اول سراغ مخزن گاز رفته و حجم ماده مبرد را چک می کنند. در بیشتر موارد، کاهش گاز یا تمام شدن آن علت اصلی باد گرم کولر گازی است. اما این مساله دلایل دیگری هم دارد که نباید از آنها غافل شد. مثلا ممکن است فن سوخته باشد یا فیلترها آلوده و مسدود باشند. در زیر، 10 مورد از مهم ترین دلایل باد گرم کولر گازی را بررسی می کنیم و سپس به ارائه راه حل هایی برای رفع این مشکل می پردازیم.

خواندن این مقاله پیشنهاد می شود :شارژ گاز کولر گازی

۱ – سرویس نشدن پنل کولر

همه دستگاه های الکتریکی باید در بازه زمانی مشخصی سرویس شوند تا راندمان کاری بهتری داشته باشند. اما سرویس کولر گازی از دیگر دستگاه ها مهم تر است و اگر به موقع انجام نشود، باید منتظر بروز مشکلاتی در عملکرد این دستگاه باشیم. شاید جالب باشد بدانید که یکی از دلایل باد گرم کولر گازی، سرویس نکردن به موقع این دستگاه است. این مساله باعث می شود که گرد و خاک روی قطعات مختلف انباشته شده و کارکرد آنها مختل گردد.

۲ – انسداد فیلتر پنل داخلی کولر گازی

گرد و خاک و آلودگی های محیطی به راحتی وارد کولر گازی می شوند و این دستگاه و قطعات مختلف آن را در معرض خرابی قرار می دهند. فیلترها جلوی نفوذ این آلودگی ها می گیرند و به نوعی ذرات گرد و غبار و … را جذب می کنند. به مرور زمان، سوراخ های این فیلترها بسته می شوند و در نتیجه، کویل های خنک کننده جریان هوا برفک می زنند و این برفک ها مسیر جریان هوا را بیشتر مسدود می کنند. به دنبال بروز این وضعیت، فرایند خنک سازی به درستی انجام نشده و با مشکل باد گرم کولر گازی مواجه می شوید.

۳ – سوختن فن یا موتور فن

فن یکی از مهم ترین اجزاء کولر گازی است که اگر به هر دلیلی درست کار نکند، باد تولید نشده و چرخه تبرید کولر با مشکل مواجه می شود. سوختن فن یا موتور فن، یکی از دلایل باد گرم کولر گازی است و باید به سرعت برطرف شود. چرا که تداوم آن باعث آسیب دیدگی سایر قطعات کولر می شود.

۴ – کاهش یا تمام شدن گاز

همانطور که در بخش های قبلی هم اشاره کردیم، اصلی ترین دلیل باد گرم کولر گازی، کاهش حجم گاز است. کولرهای گازی و اسپلیت ها با گاز فریون کار می کنند و همزمان با کاهش مقدار این گاز، قدرت خنک کنندگی دستگاه هم کاهش پیدا می کند. وجود نشتی در لوله های گاز، انجام عمل شارژ گاز به صورت غیر صحیح و… باعث کاهش حجم گاز و بروز مشکلات این چنینی در کولر گازی می شوند.

۵ – خرابی کمپرسور

کمپرسور به عنوان قلب کولر گازی، روی کارکرد تمامی قطعات این دستگاه تاثیر می گذارد. اگر کمپرسور درست کار نکند، مشکلاتی در روند کاری کولر ایجاد می شود که یکی از آنها باد گرم کولر گازی است.

۶ – خرابی ترموستات

یکی از قابلیت های کولر گازی این است که کاربر می تواند دمای آن را از روی ریموت کنترل به حد دلخواه خود تنظیم کند. گاهی میزان درجه دمایی ترموستات مناسب نیست و به همین دلیل کولر نمی تواند دمای محیط را به حد مطلوب برساند. در این صورت با کاهش دمای کولر، خنکای مورد نیاز تامین می شود. اما گاهی این اتفاق نمی افتد و علی رغم پایین آوردن دما، محیط خنک نمی شود. باد گرم کولر گازی در این شرایط معمولا ناشی از خرابی ترموستات است.

۷ – شکستگی یا مسدود شدن مسیر لوله ها

یکی دیگر از دلایل باد گرم کولر گازی، انسداد لوله ها یا شکستن آنهاست. پنل داخلی و خارجی کولر گازی توسط لوله های مسی بهم وصل می شوند و اگر این لوله ها آسیب دیده و یا بشکنند، مشکلاتی در روند کاری دستگاه ایجاد می شود. گاهی ممکن است باد گرم کولر گازی هم ناشی از شکستن یا انسداد این لوله ها باشد.

این مقاله ی کاربردی را از دست ندهید :لوله کشی توکار کولر گازی

چگونه مشکل باد گرم کولر گازی را برطرف کنیم؟

پس از آشنایی با دلایل رایج باد گرم کولر گازی ، باید روشهای برطرف کردن این مشکل را نیز بشناسید. وقتی علت بروز ایراد شناسایی شد، می توان متناسب با شدت آن، اقدامات لازم را انجام داد. اگر ایراد از کمپرسور باشد، باید آن را ترمیم و یا در صورت نیاز، تعویض نمود. در صورت آلودگی کویل ها و فیلترها و انسداد آنها، باید این بخش ها را تمیز کرده و به خوبی شستسو دهید. 

اگر خودتان مهارت کافی برای انجام این کار را ندارید، بهتر است از تکنسین های دوره دیده در زمینه تعمیرات کولر گازی کمک بگیرید. معمولا شارژ گاز کولر گازی بهترین و موثرترین اقدام برای رفع مشکل باد گرم است؛ البته به شرطی که دیگر بخش های کولر ایراد نداشته باشند و تنها حجم گاز کاهش پیدا کرده باشد. با تعمیر فن، تعویض ترموستات، رفع انسداد یا تعویض لوله ها و اقداماتی از این دست هم می توان مشکل باد گرم کولر گازی را برطرف کرد.

نمایندگی تعمیرات کولر گازی

نمایندگی تعمیرات کولر گازی، با بهره مندی از کادری مجرب و تکنسین هایی دوره دیده، خدمات بسیار مطلوبی را به کاربران ارائه نموده است. برخی کاربران، در پیدا کردن تعمیرکار ماهر برای رفع مشکلات کولر گازی دچار مشکل شده و در نتیجه خودشان اقدام به تعمیر دستگاه می کنند. واحد تعمیرات نمایندگی کولر گازی در مرکز سخت افزار ایران، با ارائه سرویس های تعمیراتی در سطحی گسترده، نیاز کاربران در زمینه تعمیر کولر های ایستاده، پرتابل، اسپلیت، داکت و … را مرتفع می سازد. این مرکز به پیشرفته ترین دستگاه ها و ابزار تعمیراتی روز دنیا مجهز شده و برترین تکنسین های تعمیرات کولر گازی و اسپلیت در آن فعالیت می کنند. همکاران ما خود را متعهد می دانند که تعمیر کولر گازی را به بهترین شکل انجام دهند و به شکل همه جانبه، از مشتریان محترم در این زمینه پشتیبانی کنند.

5/5 (1 امتیاز)
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.