جستجو کردن
Close this search box.
اشتراک گذاری

تعمیر شیر برقی کولر گازی

شیر برقی یک قطعه‌ی الکترومگنتیک در تمام کولرهای گازی و اسپلیت‌هایی است که دارای سیستم گرمایشی و سرمایشی هستند. در واقع نقش شیر برقی، فعالسازی سیستم گرمایشی در کولرهای گازی است. از قضا یکی شایع‌ترین مشکلاتی که مصرف کنندگان این دستگاه‌ها در فصل سرما با آن مواجه می‌شوند، می‌تواند خرابی شیر برقی باشد. در واقع اگر شیر برقی نتواند در زمانی مناسب وضعیت را برعکس کرده، هوای سرد از کولر گازی خارج می‌شود و با توجه به این که هوای سرد می‌تواند باعث یخ زدگی کولر گازی شود، آنگاه ممکن است مجبور به تعمیر یا تعویض شیر برقی کولر گازی شوید.

عملکرد شیر برقی کولرگازی

قبل از پرداختن به  عملکرد شیر برقی کولرگازی لازم است با ساختمان و اجزای آن آشنا شوید. اجزای شیربرقی کولرگازی عبارتند از : بدنه، ورودی سیال، خروجی سیال، سیم پیچ، قاب سیم پیچ،اتصال سیم ها ، میله فلزی، فنر، دریچه خروجی و.. همانطور که گفته شد، از شیر برقی برای تغییر فاز سرما به گرما یا بالعکس در کولر گازی استفاده می‌شود. اما گاهی، در هنگام این تغییر فاز شیر برقی به خوبی وظیفه‌ی خودش را انجام نمیدهد و شما ناچار مجبور به تعمیر یا تعویض شیر برقی کولر گازی خود خواهید بود. اما علائم خرابی شیر برقی کولر گازی چه می‌تواند باشد؟

تعمیر یا تعویض شیر برقی کولر گازی

علائم خرابی شیر برقی کولرگازی

یکی از مهم‌ترین علائم خرابی شیر برقی کولرگازی می‌تواند ناتوانی کولر گازی در تغییر فاز سرمایشی به گرمایشی یا بالعکس باشد. در بیشتر موارد، افزایش بیش از حد دمای کندانسور موجب از بین رفتن آریستون‌های پلاستیکی موجود در شیر برقی می‌شود و همین باعث عملکرد نامناسب آن خواهد شد. این مشکل به وجود آمده می‌تواند باعث از کار افتادن عملکرد شیر برقی شود. گاهی هم ممکن است شیر برقی، به طور کلی مسیر گاز را مسدود کند تا به طور کلی استفاده از کولر گازی ناممکن شود.

بررسی خرابی شیر برقی کولرگازی

برای آنکه از خرابی شیر برقی کولر گازی مطمئن شوید، کافیست دستگاه را از حالت سرمایشی به حالت گرمایشی تغییر دهید. اگر این تغییر فاز به درستی انجام نشده یا به طور کلی انجام نشود، آنگاه مطمئن می‌شوید که شیر برقی کولر گازی شما خراب است. در این موقعیت باید به تعویض یا تعمیر شیر برقی کولر گازی بپردازید.

عوامل خرابی در شیر برقی کولر گازی

۱ – گیر کردن شیر برقی که ممکن است به دلیل ناهم ترازی و روان کاری ناکافی اتفاق بیفتد، مانع جابه جایی و انتقال سیال شده  و در نتیجه خرابی شیر برقی را به دنبال دارد.

۲ – استفاده از ولتاژ نامناسب میتواند موجب اختلال در کار شیر برقی کولرگازی شود.

۳ – قطعات شکسته مانند لولاها یا اهرم ها ممکن است باعث خرابی شیر برقی شود.

۴ – اگر مقدار دلخواه سیال از شیر برقی نگذرد ممکن است به دلیل سایش اهرم بندی و سایش لولاها و باز نشدن کشوی شیر برقی به انداره لازم شود و باعث خراب شدن شیر برقی شود.

۵ –قطع و وصل شدن زیاد شیر برقی موجب داغ شدن و سوختن سیم پیچ آن خواهد شد.

۶ – برخی از عوامل خارجی مانند مانند کلید حدی خراب یا محرک برقی مانع رسیدن جریان به شیر برقی کولر گازی شده و خرابی آن را به دنبال خواهند داشت.

۷ –  در صورتی که بست الکتریکی شکسته و یا سیم اتصال بریده باشد جریان الکتریکی به شیر برقی نمیرسد و باعث خرابی شیر میشود.

۸ – نشتی در شیر برقی کولرگازی که ممکن است جرم ، آشغال ، خراشیدگی نشیمن ، پارگی آب بندها ، کمبود یا نامناسب بودن روان کاری، گرما و رطوبت موجب آن شود، در صورت ادامه دار شدن، به شیر برقی کولر صدمه می زند.

آموزش تعویض شیر برقی کولرگازی و نحوه جوشکاری آن

برای تعویض شیر برقی کولرگازی در ابتدا باید به وسیله دستگاه برش جوشکاری شیر برقی قدیمی جدا شود. سپس شیر برقی جدید با احتیاط بسیار زیاد به طوری که حرارت ناشی از جوشکاری باعث آب شدن قسمت قایقی شیربرقی نشود جوش داده شود. برای جلوگیری از حرارت و آسیب ندیدن شیر برقی در هنگام جوشکاری بهتر است پارچه ای نم دار پیچیده شود تا حرارت مستقیم به شیر برقی وارد نشود. یا اینکه جوشکاری شیر برقی کولر گازی در ظرفی از آب انجام شود. عملیات تعویض شیر برقی کولر گازی لازم است توسط کارشناسان و متخصصین تعمیر کولر گازی انجام شود. در این بخش می توانید فیلم آموزش تعویض شیر برقی کولر گازی را ببینید.

تعمیر یا تعویض شیر برقی کولر گازی؟

توجه داشته باشید که شیر برقی وسیله‌ای با تعمیر بسیار دشوار است. بنابراین ممکن است تنها گزینه‌ی پیش روی شما، تعویض شیر برقی کولرگازی باشد. اما تعویض شیر برقی کولر گازی کار ساده‌ای نیست که هر مصرف کننده‌ای بتواند خودش اقدام به انجام آن کند. بنابراین توصیه می‌کنیم به هیچ عنوان این کار را خودتان انجام ندهید. اگر کمی هم تخصص داشته باشید این کافی نیست، چرا که یک اشتباه در طول جدا کردن شیر برقی از کولر گازی و جایگزین کردن آن با یک شیر برقی نو می‌تواند کولر گازی شما را با آسیب جدی مواجه کند.

تعمیرکاران ما در واحد تعمیرات لوازم خانگی با مهارت و تخصص کافی با بیش از 20 سال سابقه‌ی درخشان در زمینه‌ی تعمیرات لوازم خانگی، تضمین بهترین قیمت و ضمانت خدمات تعمیری، می‌توانند در اسرع وقت و در محل زندگی شما اقدام به تعویض شیر برقی کولر گازی منزل شما کنند.

5/5 (2 امتیاز)
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.