جستجو کردن
Close this search box.
اشتراک گذاری

تعمیر ماشین ظرفشویی

تعمیر ماشین ظرفشویی، دغدغه بسیاری از خانم ها است. ماشین های ظرفشویی اتوماتیک امروزی، تحول جدیدي را در صنعت ظرفشویی پدید آورده اند؛ به دنبال این تحول دوست داشتنی، رفاه بیشتری هم برای افراد فراهم شده است. برای استفاده از ماشین ظرفشویی فقط کافی است که ابتدا برنامه مناسب را طبق راهنمای دستگاه انتخاب کنید و کلید استارت را بفشارید و باقی کار را به دستگاه بسپارید. با این همه مزایا و رفاهی که این دستگاه برای ما به ارمغان می آورد، قطعا تعمیرات ماشین ظرفشویی اهمیت بسیار زیادی دارد، زیرا بار سنگینی را از دوش خانم های عزیز بر می دارد.

تعمیر ماشین ظرفشویی

تعمیرات ماشین ظرفشویی در منزل

آیا ماشین ظرفشویی شما دچار مشکل شده و فرصت مراجعه به تعمیرگاه را ندارید؟ در این صورت می توانید ضمن برقراری تماس با واحد تعمیر ماشین ظرفشویی مرکز سخت افزار ایران، خدمات تعمیر در محل را دریافت کنید. به موجب این طرح، نیازی نیست ماشین ظرفشویی را به تعمیرگاه ببرید. تیم سرویس در محل با تجهیزات مورد نیاز به آدرس شما مراجعه کرده و ضمن بررسی دستگاه، اقدامات لازم را برای برطرف کردن ایرادهای این دستگاه انجام می دهند.

کارشناسان ارشد تعمیرات لوازم خانگی با توجه به علائم، قطعات معیوب را شناسایی و ترمیم می کنند. کارشناسان تعمیرات ماشین ظرفشویی در منزل، تلاش می کنند که ضمن تعمیر و تعویض قطعات آسیب دیده، تمامی ایرادهای ماشین را در منزل برطرف کنند تا نیازی به مراجعه حضوری به تعمیرگاه نباشد.

خدمات تخصصی تعمیر ماشین ظرفشویی

روند تعمیر ماشین ظرفشویی هر برندی، از عیب یابی دستگاه تا ترمیم و تعویض قطعات آسیب دیده آن را شامل می گردد.

اقداماتی همچون وارسی دقیق دستگاه و عیب یابی آن، شناسایی قطعات معیوب، تعمیر موتور، تعمیر و تعویض هیتر، رفع ارورهای ظرفشویی، تعمیر پمپ و جت پمپ (در مدل های جدید) پاکسازی و تعویض فیلترها، تعویض تسمه های آسیب دیده، رفع ایرادات عملکردی، رفع صداهای غیر عادی ظرفشویی، رفع بوی بد ظرفشویی، برطرف کردن نشتی آب، رفع مشکلات مربوط به برق و اتصالات، رفع ایرادات نصب و تعویض کلیدهای آسیب دیده، مهم ترین خدمات تعمیر ظرفشویی به شمار می روند. برای دریافت هر یک از این سرویس ها در اسرع وقت، با نمایندگی تعمیرات ماشین ظرفشویی در مرکز سخت افزار ایران تماس بگیرید.

نکات مهم قبل از اقدام به تعمیر ماشین ظرفشویی

ماشین های ظرفشویی اصولا پرسر و صدا هستند. ممکن است بپرسید علت صدای ماشین ظرفشویی چیست؟ باید بگوییم این صدا ممکن است در اثر عوامل زیر ایجاد شود:

  • گردش موتور
  • تولید فشار آب به وسیله پمپ
  • برخورد آب با فشار به ظروف و بدنه

اگر دستگاهی که انتخاب می کنید دارای دیواره های عایق کاری شده باشد، صدای مزاحم آن تا حد زیادی برطرف خواهد شد. در تعمیرات ماشین ظرفشویی توجه به این نکته که صدای ایجاد شده در دستگاه ناشی از عملکرد صحیح دستگاه است یا خیر، اهمیت بسیاری دارد. این تشخیص تنها از عهده یک تعمیرات کار خبره بر می آید.

برای یک تعمیر کار قبل از اقدام به تعمیر ماشین ظرفشویی ضرورت دارد که بداند تمام ماشین های ظرفشویی سه برنامه شست و شو دارند: سبک، معمولی و سنگین. باقی برنامه ها، در قالب ویژگی های اضافه تری به برنامه های اصلی الصاق می شوند؛ مثلا شست و شوی ظروف چینی/کریستال، قابلمه، خیس کردن، شست و شوی کوتاه مدت، شست و شوی میوه و… این ویژگی های منحصر به فرد در آشپزخانه بسیار کمک رسان و مفید هستند تا جایی که با ایجاد کمترین اختلال در این دستگاه، مشکلات متعددی در آشپزخانه رخ نشان می دهند که تعمیرات ماشین ظرفشویی را بسیار جدی تر می کنند.

تعمیر پمپ ماشین ظرفشویی

تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی پس از پایان چرخه شستشو، معمولا ناشی از خرابی قطعه ای به نام پمپ است. در این حالت صدای وزوز از ماشین شنیده می شود و نشان می دهد که پمپ به درستی کار نکرده و یا کلا از کار افتاده است.

در صورتی که تعمیر پمپ ماشین ظرفشویی با تاخیر انجام شود، احتمال آسیب دیدگی دیگر قطعات و به ویژه موتور هم وجود دارد. تلاش همکاران ما در نمایندگی تعمیرات ماشین ظرفشویی، ترمیم پمپ است. اما در صورت سوختن این قطعه، امکان تعمیر آن وجود نداشته و باید پمپ تخلیه ظرفشویی را تعویض کرد.

تعمیر پمپ ماشین ظرفشویی

تعمیر و تعویض برد ظرفشویی

قطعه دیگری که در عملیات تعمیر ماشین ظرفشویی، بررسی شده و در صورت نیاز، ترمیم یا تعویض می شود، برد است. برد به عنوان مغز دستگاه های الکترونیکی، هدایت دیگر قطعات را بر عهده دارد و در صورت خرابی، روند کاری دستگاه را مختل می کند.

به هم ریختن برنامه شستشو و مشکلات دیگری همچون کار نکردن پنل جلویی ماشین، خاموش شدن پنل، خاموش شدن ناگهانی ظرفشویی در حین کار و به طور کلی از کار افتادن دستگاه، نشان دهنده خرابی یا سوختن برد هستند. بهتر است در صورت مشاهده هر یک از این علائم با مرکز تخصصی تعمیرات ماشین ظرفشویی تماس بگیرید تا دستگاه توسط تعمیرکار ماهر و مجرب بررسی شود.

تعمیر تایمر ماشین ظرفشویی

تایمر یکی از قطعات مهم در ماشین ظرفشویی است که چرخه شستشو و برنامه دستگاه را در کنترل دارد. اگر این قطعه درست کار نکرده و یا از کار بیفتد، ممکن است برنامه های ماشین ظرفشویی در یک مرحله خاص متوقف شوند. 

مثلا ممکن است ظروف خشک نشوند و یا سایر برنامه هایی که برای دستگاه تنظیم کرده اید، به درستی اجرا نشوند. باید بدانید که در صورت خرابی تایمر، نمی توان ظروف را در ماشین ظرفشویی شستشو داد.

تعویض المنت ماشین ظرفشویی

گاهی باید برای تعمیر ماشین ظرفشویی، المنت را ترمیم کرد. البته المنت قابل ترمیم نیست و در صورت خرابی، باید تعویض شود. المنت در ارتباط با دما عمل می کند و اگر آسیب ببیند، دمای آب به اندازه کافی بالا نمی رود. در نتیجه احتمالا ظروف به خوبی تمیز نمی شوند چون آب حرارت و گرمای کافی را ندارد.

برای تعویض المنت ماشین ظرفشویی، باید اول دستگاه از برق جدا شود و سپس تمام اتصالات و شیرهای آب بسته شوند. پس از باز کردن سینی درپوش و دیگ، لاستیک مخصوص المنت باز شده و اتصالات الکتریکی (شامل فاز، نول، ارت و سنسور دما) جدا می شوند. در نهایت المنت از دستگاه خارج شده و قطعه جدید، جایگزین آن می گردد.

تعمیر و تعویض موتور ماشین ظرفشویی

موتور را می توان مهم ترین قطعه در ماشین ظرفشویی به شمار آورد. خرابی یا سوختن این قطعه، باعث بروز مشکلات جدی در عملکرد دستگاه می شود. درواقع می توان گفت که موتور، واسطه ورود آب به آب پاش ها و بازوان دستگاه است. اگر موتور بسوزد یا به هر دلیل دیگری از کار بیفتد، عملیات شستشو به طور کامل متوقف خواهد شد.

در صورتی که صدای وزوز یا جیغ ممتد از ماشین ظرفشویی خود شنیدید، بدون شک موتور از کار افتاده و یا در آستانه خرابی است. همچنین اگر دستگاه آب را اصلا اسپری نمی کند، باید به فکر تعمیر موتور باشید. البته کارشناسان تعمیر ماشین ظرفشویی، در راستای ترمیم موتور تلاش می کنند. با این حال اگر این قطعه سوخته باشد، راهی جز تعویض آن وجود ندارد.

تعمیر لوله ها و اتصالات ماشین ظرفشویی

اگر با مشکل تمیز نشدن ظروف مواجه شدید، به احتمال زیاد اشکال از پایه اتصال به لوله آب است. همچنین فلاپرهایی که آب را به صورت افشانه به ظرف ها می رسانند، باید بررسی شوند. آب باید بتواند در تمام جهات طراحی شده حرکت کرده و به راحتی به ظروف برسد. روش های حل این مشکل، شامل بررسی لوله ها و اتصالات آن و فلاپرهای دستگاه می شود. علاوه بر مواردی که گفتیم، بخشی به نام اسپینر هم وجود دارد که اط اتصالات اصلی در انتقال آب است.

تعمیر ماشین ظرفشویی هایی که ظرف ها را تمیز نمی کنند تخصصی بوده و ممکن است نیاز به باز کردن دستگاه داشته باشد. چنانچه مشکل از اتصالات باشد، ممکن است نیاز به تعویض قطعه هم باشد. به هر حال تکنسین پس از بررسی اولیه، این مورد را عیب یابی کرده و به شما اطلاع خواهد داد.

تعمیرات ماشین ظرفشویی

نکات مهم برای نگهداری از ظرفشویی

  • نظافت منظم، عمر دستگاه را افزایش داده و مصرف انرژی آن را کاهش می دهد و تعمیرات ماشین ظرفشویی را به تعویق می اندازد.
  • ماشین ظرفشویی را دور از یخچال قرار دهید، زیرا این دستگاه در هنگام کار، حرارت تولید می کند و مصرف انرژی یخچال را بالا می برد.
  • از پودر ظرفشویی به اندازه لازم استفاده کنید؛ زیرا ریختن پودر زیاد، هیچ تاثیری در تمیزتر شدن ظرف نخواهد داشت و حتی ممکن است شما را زودتر نیازمند تعمیرات ماشین ظرفشویی کند.
  • تا حد امکان از ظرفیت کامل ماشین ظرفشویی استفاده کنید. تعداد ظرف ها تاثیری در مصرف آب و عملکرد ماشین ظرف شویی ندارد، پس عملا دستگاه بدون اینکه واقعا نیاز باشد از حداکثر عملکرد خود برای حداقل ظرفیت استفاده می کند و دچار اصطحلاک بی منظور و بی جا می شود. این اصطحلاک، بار اضافی به دستگاه وارد می کند که در نهایت به تعمیرات ماشین ظرفشویی، آن هم خیلی زودتر از زمان مورد انتظار، منجر می شود. پس بهتر است ظرف ها را در طول روز، داخل ماشین جمع کنید و سپس یک بار در ساعات غیر اوج مصرف آن را به کار اندازید

مزایای استفاده از ماشین ظرفشویی

  • مواد شوینده به پوست دست آسیب زیادی می رسانند. در حالی که در ماشین ظرفشویی دست شما با مواد شوینده هیچ گونه تماسی ندارد.
  • استفاده از ماشین ظرفشویی تا حد قابل توجهی مصرف آب خانگی را کاهش می دهد. وجود همین نکته برای تعمیرات ماشین ظرفشویی بسیار قانع کننده است.
  • در شست و شو با دست، میزان استفاده از مایع ظرفشویی بسیار زیاد است، در صورتی که در ماشین ظرف شویی میزان مصرف پودر بسیار کم است. به علاوه بسیاری از افراد نسبت به استفاده هر نوع مایع ظرفشویی یا حتی لاتکس دستکش ظرفشویی حساسیت دارند، لذا تعمیر ماشین ظرفشویی برای این دسته افراد اهمیت فوق بالایی دارد.
  • تقریبا اکثر ماشین های ظرفشویی به آب گرم متصل می شوند. آب گرم منزل معمولا در درجه 48 تا 55 درجه سانتیگراد تنظیم می شود. ماشین های ارزان تر از همین دمای آب استفاده می کنند و ماشین های گرانتر دارای سیستم گرم کننده هستند.
  • درشست و شو با دست، به علت ایستادن زیاد و بی حرکت ماندن، خطر بیماری هایی مانند واریس، آرتروز ستون فقرات و زانو بسیار بالا می رود، در حالی که در شست و شوی ماشینی این احتمال وجود ندارد

 

تعمیر ماشین ظرفشویی در محل

تعمیر انواع برند ماشین ظرفشویی

تعمیر ماشین ظرفشویی سامسونگ

ماشین ظرفشویی هم مثل سایر دستگاه های الکتریکی، پس از مدتی دچار مشکلات عملکردی شده و نیاز به تعمیر دارد. البته برخی از مشکلات این دستگاه به سادگی برطرف می شوند؛ اما گاهی هم مسئله جدی بوده و نیازمند ترمیم یا تعویض قطعات است.

نمایندگی تخصصی تعمیر ماشین ظرفشویی، تعمیرات انواع ظرفشویی سامسونگ را به شکل حرفه ای انجام می دهد. تکنسین های این مرکز با استفاده از جدیدترین روش ها و تجهیزات و ابزارآلات روز دنیا، دستگاه را بررسی و عیب یابی می کنند. سپس قطعات آسیب دیده، ترمیم شده و یا با نمونه های اورجینال، تعویض می گردند. اگر ایراد ماشین ظرفشویی شما با اقداماتی همچون خاموش و روشن کردن و … برطرف نشد، همکاران ما تا رفع کامل مشکل، در کنارتان هستند.

برای اطلاعات بیشتر «چطور بوی بد ماشین ظرفشویی سامسونگ را از بین ببریم؟» را مطالعه کنید.

تعمیرات ظرفشویی ال جی

برای تعمیرات ظرفشویی ال جی به صورت اصولی و بی نقص، می توانید از نمایندگی تعمیر ماشین ظرفشویی در مرکز سخت افزار ایران کمک بگیرید. همکاران ما با حضور در منزل شما، ماشین ظرفشویی تان را بررسی کرده و آن را به حرفه ای ترین شکل ترمیم می کنند.

تیم کارشناسی تعمیرات ظرفشویی lg برای ترمیم انواع مدل های این دستگاه از تجهیزات و دستگاه های با کیفیت و مدرن استفاده می کنند. تجربه همکاران ما به آن ها کمک می کند که تمامی مشکلات ماشین را تشخیص داده و آن ها را برطرف نمایند.

تعمیرات ظرفشویی ال جی

تعمیر ماشین ظرفشویی دوو

در صورتی که از ماشین ظرفشویی برند محبوب دوو استفاده می کنید و نیاز به دریافت خدمات تعمیراتی برای این دستگاه دارید، نمایندگی تعمیر ظرفشویی با بالاترین توان تخصصی در خدمت شماست. دقت کنید که ماشین ظرفشویی باید توسط یک تعمیرکار حرفه ای بررسی شود و کاربران عادی یا تعمیرکاران مبتدی توانایی لازم برای رفع مشکلات آن را ندارند.

تعمیر ماشین ظرفشویی دوو در مرکز تخصصی تعمیرات ماشین ظرفشویی، توسط یک تیم حرفه ای و با استفاده از پیشرفته ترین دستگاه ها و تجهیزات روز دنیا انجام می شود. چنانچه با مشکلاتی همچون تمیز نشدن ظروف، روشن نشدن، عدم تخلیه آب، وجود برق در بدنه، کارنکردن کلیدهای مختلف، لرزش شدید، بروز صداهای ناهنجار، باز یا بسته نشدن درب، نشت آب و … در ماشین ظرفشویی تان مواجه شدید، همکاران ما تا عیب یابی و رفع کامل مشکل، در کنار شما هستند.

تعمیرات ماشین ظرفشویی توشیبا

تعمیر ظرفشویی توشیبا و هر برند دیگری، زمانی ضروری است که مشکلات و ایرادات موجود در این دستگاه، به راحتی برطرف نشوند یا این که شما منشأ آن ها را ندانید. صدا دادن ظرفشویی در حین کار (شستشو یا آبکشی) بخار نکردن، گرم نشدن آب، بوی بد دستگاه، وجود برق در بدنه، نشتی آب، تمیز نشدن ظروف و مواردی از این دست، مشکلاتی هستند که در صورت مشاهده آن ها باید با یک تعمیرکار تماس بگیرید.

در این شرایط ماشین ظرفشویی باید به شکل کامل و جزء به جزء بررسی شده و بخش های آسیب دیده آن ترمیم یا تعویض شوند. شما می توانید برای عیب یابی و ترمیم دقیق و اصولی دستگاه، روی مهارت و تخصص همکاران ما در نمایندگی تعمیر ماشین ظرفشویی حساب کنید.

تعمیر ظرفشویی بوش

تعمیر ماشین ظرفشویی بوش در مرکز تعمیرات ظرفشویی، با استفاده از پیشرفته ترین تجهیزات و دستگاه های تعمیراتی و مطابق با آخرین استانداردهای روز دنیا انجام می شود. این یعنی می توانید اطمینان داشته باشید که انواع مشکلات ظرفشویی برطرف شده و عملکرد آن به حالت عادی باز می گردد.

تعمیرات ماشین ظرفشویی، یک کار تخصصی است و باید توسط افرادی انجام شود که در این زمینه، تجربه و مهارت کافی دارند. برای دریافت تخصصی ترین خدمات در زمینه تعمیر ظرفشویی bosch، کافی است با نمایندگی تعمیرات ظرفشویی تماس بگیرید تا همکاران ما اقدامات لازم را برای ترمیم این دستگاه انجام دهند.

تعمیر ظرفشویی آریستون

برند آریستون یکی از برندهای لوازم خانگی موجود در کشور است. مشتریان گرامی که از ماشین ظرفشویی های این برند استفاده می کنند، می توانند در زمان نیاز، با نمایندگی تعمیرات تماس گرفته و مشکلات دستگاه خود را مطرح کنند. ضمن اینکه می توانید برخی ارورها را با ترفندهای رفع ارور ظرفشویی آریستون برطرف کنید.

در این مرکز تمام مشکلات ممکن اعم از ایراد در برد دستگاه، لوله ها و اتصالات مربوط به آب، المنت ها و سیستم تنظیم دما و غیره تعمیر می شوند. تعمیر چنین ایراداتی نیاز به تخصص، دانش و ابزار ویژه دارد، که در نمایندگی تعمیرات ماشین ظرفشویی آریستون ارائه می شوند.

تعمیر ماشین ظرفشویی کنوود

ظرفشویی های برند کنوود، از لوازم خانگی پرطرفداری هستند که در بازار ایران به فروش می رسند. اگر از این ظرفشویی ها استفاده می کنید و دچار ایراد شده اند، کافی است با نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی کنوود تماس بگیرید. برخی از ایرادات این دستگاه ها از راه دور قابل برطرف کردن هستند، چراکه به تنظیمات مربوط می شوند.

تکنسین های این مرکز بر جدیدترین دستگاه ها و تکنولوژی های برند کنوود اشراف دارند و به خوبی می توانند مشکل دستگاه شما را تشخیص داده و رفع کنند. اگر با هر یک از مشکلات ماشین های ظرفشویی مثل تمیز نشدن ظرف ها، نشتی آب، روشن نشدن و غیره مواجه شدید، هر چه سریعتر برای رفع آن ها اقدام کنید.

تعمیر ظرفشویی

تعمیر ظرفشویی

ماشین ظرفشویی یکی از دستگاه هایی است که امروزه موارد مصرف بسیاری دارد. این دستگاه همانند هر محصول دیگری ممکن است دیگری ایرادات مختلفی شود. برای تعمیر ماشین ظرفشویی باید همیشه جوانب احتیاط را رعایت کنید. این دستگاه حساسیت های زیادی دارد.

اگر از ماشین ظرفشویی شما آب خارج می شود، یا صداهای زیادی دارد یا اینکه به خوبی ظروف را نمی شوید، باید عملکرد تمام اجزای آن بررسی شود تا پس از عیب یابی، مسیر تعمیر انتخاب و اجرا شود. خدماتی مثل تعمیر پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی، تعمیر هیتر ماشین ظرفشویی، تعویض فیلتر ماشین ظرفشویی، تعمیر و تعویض شیر برقی ماشین ظرفشویی از جمله خدمات واحد تعمیر ظرفشویی است.

تعمیر ماشین ظرفشویی در تهران

بیشترین تعداد شعب مرکز تعمیر ماشین ظرفشویی در تهران واقع شده است. پس از آنکه ایرادی در ظرفشویی خود مشاهده کردید، می توانید با شماره های اعلامی تماس بگیرید تا در مورد روند تعمیر راهنمایی شوید. اولین قدم پس از تماس، شرح ایراد دستگاه و ثبت درخواست برای حضور تکنسین در محل است.

شعب مرکز تعمیر ظرفشویی در فرجام، پیروزی، ولیعصر، امیرآباد و ستارخان واقع شده اند. به همین دلیل هم در هر منطقه ای که باشید، تکنسین می تواند در محل حاضر شود. در این مراکز تمام خدمات تعمیر و تعویض قطعات ظرفشویی ارائه می شود.

تعمیر ماشین ظرفشویی در کرج

تعمیر ماشین ظرفشویی در کرج

مرکز تعمیر ماشین ظرفشویی در کرج، از شعب فعال و تخصصی ما در کشور است. شما می توانید در این مرکز انواع خدمات تعمیر ماشین ظرفشویی را دریافت کنید. در این مرکز روند کار به این صورت است که پس از تماس مشتری و دریافت اطلاعات لازم اعم از مشکل دستگاه، تکنسین به محل اعزام خواهد شد.

مرکز تعمیر ماشین ظرفشویی در منطقه شاهین ویلای کرج واقع شده است، مشتریان محترم از سایر محلات شهر مانند باغستان، گوهردشت، عظیمیه، مهرشهر و غیره می توانند برای دریافت خدمات با ما تماس بگیرند. ضمن اینکه عزیزان ساکن در هشتگرد، فردیس و سایر مناطق حومه کرج هم مشمول بهره مندی از خدمات هستند.

تعمیر ماشین ظرفشویی در مشهد

ساکنان محترم شهر مشهد که در منزل خود از ماشین ظرفشویی استفاده می کنند، می توانند ، برای رفع مشکلات آن، با شماره تماس های اعلامی ارتباط بگیرند. شعبه تعمیر ماشین ظرفشویی در محله ملک آباد مشهد واقع شده است. در این شعبه خدمات تکنسین در محل ارائه می شود که برای چنین دستگاه هایی که ابعاد بزرگی دارند، ضروری است.

به این ترتیب اگر نیاز به کمک دارید، کافی است درخواست ثبت کرده و منتظر مراجعه تکنسین به محل خود باشید. مشتریان محترمی که در محله های شهر مشهد و مناطق حومه شهر زندگی می کنند، می توانند از این خدمات بهره ببرند.

نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی

نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی پیشگام در تعمیرات و ترمیم انواع لوازم خانگی بوده و جهت ارائه ی خدمات تخصصی هر محصول از مهندسین و متخصصین محصول مورد نظر بهره گرفته است. به عنوان مثال تعمیر ماشین ظرفشویی توسط مهندسین و متخصصین تعمیرات ماشین ظرفشویی انجام می شود.

همچنین تجهیزات و امکانات مدرن جهت تعمیرات هر یک از لوازم خانگی فراهم گشته و کاربران می توانند از خدمات تخصصی تعمیرات و ترمیم این محصول بهره مند شوند. در صورتی که مایل هستید از خدمات این مرکز بهره مند شده و کیفیت را از نزدیک لمس کنید به نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی مراجعه نمایید.

4.9/5 (38 امتیاز)
اشتراک گذاری